Stereofotografie
Stereofotografie z Moravského krasu
Počátek 20. století, autor neznámý.
STEREOFOTOGRAFIE.
Princip stereofotografie, tedy prostorové reprodukce snímaného obrazu byl objeven relativně nedlouho po objevu fotografie. Již roku 1850 byla vynalezena prohlížečka na stereoskopické fotografie.
O šest let později byly dokumentovány následky katastrofálních povodní na řece Loiře ve Francii fotografem Claudem Ferrierem, který zde pořídil sérii stereoskopických fotografií. Ve druhé polovině 19. století se dvojité snímky, které při prohlížení vytvářely 3D efekt, široce rozšířily jak v Evropě, tak v Americe.
Princip tehdejší stereofotografie byl ten, že tentýž záběr byl pořízen buď dvěma fotoaparáty těsně vedle sebe nebo speciálním fotoaparátem se dvěma objektivy umístěnými stejně daleko od sebe, jako jsou lidské oči. Speciální dvouokým kukátkem je pak bylo možno prohlížet jako prostorové obrazy.
Nejznámějším fotografem, který jezdil po českých zemích i v zahraničí a pořizoval stereofotografie byl František Krátký. Od roku 1880 měl v Kolíně věhlasný ateliér a věnoval se převážně portrétní a krajinářské fotografii a také fotografování pamětihodností. Fotografoval např. také Moravském krasu i některých jeskyních.
Stereoskopické snímky z tohoto území pořizoval později i krasový badatel Karel Absolon.
Na dvojitém snímku pro 3D prezentaci jsou zachyceny vápencové skalky u obce Rudice na počátku 20. století. Autor této stereofotografie není znám.