Špicberská odysea V. – Tunely pod ledovcem Torell

 

Špicberská odysea V. – Tunely pod ledovcem Torell

V oblasti ledovce Torell jsme pobyli několik dnů. Počasí bylo přívětivé, jen občas vanul silný vítr a drobně sněžilo. Bivak jsme měli vybudovaný ve vstupu do jeskyně Isfvjelvy. Mohutná tunelová chodba této jeskyně se pod ledovec zahlubovala progresivně. Tím se prosvítající modrozelené světlo typické pro ledovcové jeskyně hned na kraji vytrácelo. V soustavě nedalekých tunelů jeskyně Terma to však bylo jiné a z tohoto pohledu mnohem zajímavější.

5_1  

Pohled na vchody do jeskyně Termy
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/16 "fish-eye"
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto.

.

Nad prostorami chodeb jeskyně Terma nebyla po mnoho desítek metrů příliš silná vrstva ledovce. Proto skrz tyto části podledovcového systému zářilo modrozelené světlo. Působilo to tak, jako kdyby byl člověk uvnitř dutiny obrovského krystalu z modré skalice. Scenérie působily naprosto neskutečně, jako z jiné planety nebo z vědeckofantastického filmu.

5_2  

Typický charakter chodeb
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto

.

Ledovcové tunely jeskyně Termy jsou utvářeny termální vodou, která vyvěrá z hloubky několika kilometrů na úpatí hory Raud. Termální je, dá se říci, relativní pojem. Teplota pramenící vody je kolem 12 stupňů Celsia. Ale po celý rok, tedy i v měsících, kdy teplota vzduchu klesá pod mínus 20 stupňů Celsia. Jeskyně postupně nevytváří povodňová voda, protože prameny mají přibližně stále stejnou vydatnost. Ledovec v místech, kde tato voda do něj proniká, je roztápěn teplým vzduchem nad podzemní řekou. A takto vznikají krásně modelované chodby oválného tvaru.

5_3  

Světlo prosvítalo i v hlubších částech jeskyně
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto.

.

Výzkum a fotografování těchto prostor patřilo k nejpříjemnějším momentům celé expedice. Všude ticho, jen potok v tunelu tiše bublal. Hledání těch optimálních kompozic, rozkládání stativu, volba ohniska objektivu, to vše bylo balzámem na duši fotografa. I přesto, že v tunelech bylo relativně dostatek prolínajícího světla, muselo se exponovat delšími časy. Tehdy nejostřejší a nejkvalitnější inverzní film Fujichrome Velvia měl citlivost pouze 50 ISO. Tedy při cloně 11 či 16 se musela závěrka otevřít i na několik sekund. To samozřejmě vyžadovalo nehybnost figurantů. Ale vyplatilo se.

5_4

Zajímavě strukruravné stěny ledovce v chodbě
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto.

.

Fotografie z jeskyně Termy patřily k těm publikačně a prezentačně nejatraktivnějším. Jeden záběr z této kolekce – tunely se dvěma postavami - byl vybrán jako úvodní dvoustrana k článkům hned ve třech časopisech.
Uplynulo už 23 let od mé výpravy na Špicberky. Přesto vím, že tichá voda pramenící pod horou Raud nadále plyne k okraji ledovce Torell a postupně zvětšuje prostory nádherných ledovcových tunelů jeskyně Termy.