Focení na ostrově Seiland

V průběhu několikatýdenní cesty do severního Norska jsem pobyl více než dva týdny na ostrově Seiland, nedaleko ostrova Söröya, o kterém pojednával minulý díl „Cesty fotografa“. Na ostrov jsem se dostal opět trajektem a díky mapě jsem se dobře zorientoval, jak se dostat do jeho nitra a vrcholových partií.

seiland_1 (710 × 499 px)

Noční záběr na jezero ve vrcholových částech ostrova
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto. Polarizační filtr na objektivu.

Kousek cesty podél pobřeží jsem se přiblížil opět stopem a pak už pokračoval pěšky soustavou úzkých stezek skrz nízké porosty. Po několika stovkách metrů cesty s těžkým batohem jsem přišel k rozlehlému jezeru, které se jevilo i po obvodu docela těžko překonatelné. Pár desítek minut jsem přemýšlel, jak nejlépe tuto situaci vyřešit. Na břehu jezera bylo několik pramic a na opačné straně pak několik chat. Najednou se objevil starší větrem ošlehaný muž s asi 14-ti letou dívkou. Dali jsme se do řeči. Jmenoval s Jonny, byl námořník a dívka Julie byla jeho dcera. Vysvětlil jsem, že chci fotografovat v horských partiích ostrova a že mám problém s těžkým batohem překonat jezero. Nabídli mi pomoc tím, že jsem se svezl na pramici s nimi na jejich chatu. Byl jsem pak pozván k nim a mohl přespat. Bylo to krásné setkání a povídali jsme si dlouho do noci.

seiland_2 (710 × 499 px)

Noční fotografie ledovce
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Stativ Manfrotto. Polarizační filtr na objektivu

Další den jsem se ráno rozloučil a vyrazil strmými stezkami do příkrých svahů. Náročný a vyčerpávající výstup s batohem mi trval celý den a pod hřebem jsem pak na vhodném místě zabivakoval. Následující dny, nebo spíše noci, jsem pak vyrážel s fotovýbavou na nádherné okružní cesty tichou krajinou pokrytou firnem a ledovcem. Nacházel jsem nádherná zákoutí, u kterých jsem trávil desítky minut při pořizování fotografií. Právě noční záběry s jemným světlem, protože stále byl polární den, byly neopakovatelné.
Samostatnou kapitolou byla obhlídka ledovce a jeho okolí. Na několika místech byly proborceny vstupy do podledovcové jeskyně. V té největší jsem pobyl delší čas a pořídil sérii fotografií. Fotografoval jsem celou prostoru samospouští a sám v záběru pózoval. Tyto fotografie patřily k těm nejkrásnějším z celého obsáhlého portfolia snímků z této cesty.

seiland_3 (710 × 499 px)

Nitro ledovcové jeskyně na Seilandu prozářené denním světlem
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Stativ Manfrotto.

Počasí samozřejmě nebylo stálé, občas se přihnaly husté mraky, mlha a drobný déšť. Během těchto chvil jsem déle odpočíval abych nabral síly na další krásné okružní fotografické cesty.
Když jsme strávili ten večer s Jonnym na chatě, sdělil mi, že na opačná straně masivu hor v hlubokém fjordu zátoce jsou na letní chatě jeho příbuzní, že pak mohu sestoupit za nimi a odvezou mě lodí do přístavu. Když už se blížil konec mého pobytu na Seilandu, vzal jsem jen fotovýbavu a seběhl několika hodinovou cestou do fjordu, abych se přesvědčil, zda tam skutečně jsou. Milé setkání se vydařilo, poseděli jsme u dobrého čaje a domluvili jeden z následujících dnů, kdy pojedou do přístavu nakoupit, že mě vezmou s sebou. Během cesty zpět k bivaku jsem hodně fotografoval, protože bylo krásné světlo. Podnikl jsem pak následující noc ještě jednou okružní výpravu, pak vše sbalil a po náročném přechodu horskou partii ostrova sestoupil do fjordu. S přáteli jsem se dostal do přístavu, rozloučil se a po přejezdu trajektem na pevninu pokračoval nejdříve stopem a pak autobusy a vlaky až do Osla. Cestou jsem ještě podnikl krátkou cestu trajektem na Lofoty, ale byla po celou dobu hustá mlha, takže fotografování se už nevydařilo.

seiland_4 (710 × 499 px)

Nádherně barevné mokřady
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20
Stativ Manfrotto. Polarizační filtr na objektivu

Letní výprava na sever Norska před 24 lety byla nesmírně krásná, dobrodružná a zároveň, dá se říci, velmi bezpečná. Během ní, jsem nepocítil žádné nebezpečí ani jsem se nedostal do žádné svízelné situace. Po většinu času jsem byl odkázán jen sám na sebe a bez mobilního telefonu.