Cesta do Turecka – západní část

Cesta do Turecka – západní část

Turecko je země nadupaná kulturními památkami i unikátními přírodními lokalitami. Od pradávna se zde mísily západní a východní kultury. Turecko jo opravdovým rájem pro fotografy. Lze tu najít atraktivní místa různého fotografického žánru.

cesta (710 × 450 px)  

Gymnázium v Efesu (1997)
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto.

V roce 1997 se mi naskytla možnost účastnit se poznávacího zájezdu do západních, jižních a středních částí Turecka. Na jednu stranu je u takových zájezdů nevýhodou, že každá lokalita je časově limitována a člověk nemůže být svým pánem, ale množství atraktivních lokalit, které byly na programu, slibovalo vytvořit z cesty opravdu kvalitní portfolio fotografií. V některý částech se zůstávalo třeba i dva dny, proto byly možnosti se na několik hodin vzdálit od skupiny a věnovat se nerušeně fotografování.

Na cestu jsem měl k dispozici kvalitní vybavení. Kinofilmovou zrcadlovku Nikon FM – 2, objektivy o ohniskové vzdálenosti 20, 50 a 180 mm a ještě makrotelekonvertor. Dále kvalitní stativ a polarizační filtr. V zásobě jsem měl 20 kinofilmů osvědčené značky Fujichrome Velvia s citlivostí 50 ISO.

horizont (710 × 450 px)  

Národní Park Dilek Yarimadasi
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto

První část cesty vedla podél západního pobřeží. Navštívili jsme několik významných památek a přírodních oblastí. Kromě legendární Troji to bylo starověké antické město Efes, které je opravdovým skvostem svého druhu. Zachovalé komplexy budov, ulice, náměstí. Pro fotografování naprosto ideální místo, od celků, přes polodetaily až po detaily. Jen je potřeba dostatečné množství času.

Mezi nejkrásnější přírodní unikáty západního pobřeží Turecka patří nádherné bělostné travertinové kupy Pammukale (což v překladu znamená „bavlníkový hrad“). Pro fotografa je důležité vystihnout dobu, kdy zde není příliš turistů, kteří jsou rušivými prvky v záběrech. Naštěstí už je v jezírkách travertinových hrází zakázáno koupání, které dříve kamenné přírodní památce nesvědčilo. Bělostné kaskády a hráze jsou typickým příkladem pro využití polarizačního filtru při fotografování. V polarizované světle je doslova dokonán nádherný kontrast mezi bílými kaskádami a balnkytně modrým nebem.

cestai (710 × 450 px)  

Pamukkale (1997)
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto, polarizační filtr na objektivu

Velmi pěkný byl více než půldenní výlet do horského národní parku Dilek Yarimadasi. Oblast s řídkými cedrovými lesy a kosodřevinou je opravdu krásným, divokým a prakticky civilizací nedotčeným místem. V jižním cípu západního pobřeží se pak otevíraly krásné scenérie širokých úrodných niv s meandrujícími řekami. Prakticky každé město či místo, kterým jsme projížděli, bylo velmi krásné plné fotogenických scenérií. Naše cesta pak pokračovala podél jižního pobřeží k východu, kde nás také čekalo množství neskutečných krásných přírodních i kulturních lokalit.

cesta reka (710 × 450 px)  

Meandry řeky v jihozápadním cípu Turecka
Fotoaparát Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20
Film Fujichrome Velvia 50 ISO
Stativ Manfrotto, polarizační filtr na objektivu