Stáhnout barvy v postprodukci?

Jeskyně Na Špičáku (2019)
Fotoaparát: Nikon D3X, objektiv Zeiss 3,5/18
Použitá clona 20, čas expozice 10 sekund, ISO 100
Stativ Manfrotto, externí reflektory do protisvětla.
Barvy staženy v postprodukci

STÁHNOUT BARVY V POSTPRODUKCI?

Černobílá fotografie má stále nesmírné kouzlo. Je neopakovatelná, má náboj a člověka nutí k hlubšímu pozorování světa. Tvořit a komponovat fotografický záběr v šedé škále nebylo a není jednoduché. Je známo, že odstíny různých barev v určitém tónu tmavosti splynou v jednu šedou plochu. Je tedy nutno zohlednit, aby byl v černobílém záběru dostatečný kontrast a dynamika. A také je nutná mnohem preciznější práce se světlem.

Stále dokonalým mediem pro černobílou fotografii je film. Stále se vyrábějí černobílé filmy různé citlivosti. V dnešní době je samozřejmě možné fotografovat na digitál v černobílém režimu nebo barevný snímek upravit do černobílé verze v postprodukci. I při tomto postupu lze docílit zajímavých výsledků a snímky pak mohou působit jako pravé černobílé fotografie.

Pro tento účel je však nutné dobře snímky dobře vybírat, protože ne každý se pro tuto úpravu hodí a tóny v šedé škále na fotografii doladit.

Na snímku je dvojitá srdcová chodba z jeskyně Na Špičáku. Byly použity externí reflektory směrované do protisvětla. Původně barevný snímek byl mírně upraven a barvy staženy v režimu „sytost“.