Čtyři měsíce na jednom snímku

Čtyři Měsíce na jednom snímku (2022)
Fotoaparát: Nikon D850, objektiv Angénieux 2,3/180
Použitá clona 16, čas expozice 30 sekund, 50 ISO.
Stativ Manfrotto
Ručně provedená vícenásobná expozice s jemným posunem fotoaparátu na stativu

VÍCENÁSONÁ EXPOZICE – MALÉ ČAROVÁNÍ

Dnešní doba přináší mnoho vymožeností a to i v oblasti fotografie. Moderní programy určené pro tzv. postprodukci umožňují s fotografiemi dělat prakticky vše. Deformovat, přemalovávat je, vytvářet z fotografických záběrů grafiky nebo třeba vyměňovat lidem na snímku hlavy. Ovladače programů se zjednodušují a z nepodařené fotky pak může člověk v křesle u počítače vytvořit fotku zdařilou. S tímto trendem se trochu vytrácí poctivý fotografický kumšt.

Ti, kteří se dříve nebo i dnes naučili pracovat s klasickou technikou, tedy fotografováním na film a znají základní principy vzniku fotografie ve fotoaparátu, umí tyto zkušenosti zhodnotit i v digitální fotografii. Mnoho dnešních fotografů či lidí využívající fotografickou techniku od mobilu po druhé fotografické přístroje tyto poznatky často postrádají. Mohlo by se zdát, že je ani nepotřebují. Pokud však člověk postupně pronikne do hloubky možností fotografie a její historie, otevřou se mu další dimenze a kouzla, které lze s fotoaparátem a světlem vytvářet.

Kvalita fotografa se pozná podle toho, jak vypadají jeho snímky nafocené bez jakýchkoliv úprav. Čím méně je nutné na počítači do snímku zasahovat, tím je kvalita jeho práce vyšší (pakliže se nejedná o cílené úpravy fotky na grafiku a podobně).

Kreativní možnosti přináší např. vícenásobná expozice (dříve byl známější termín „dvojexpozice“). Vzniká tak, že na jedno políčko filmu nebo na čip se postupně exponuje více záběrů. Například u dvouokých zrcadlovek stačilo jen nepřetočit film na další políčko, natáhnout závěrku a znovu cvaknout spoušť. Proti černému pozadí se člověk pomocí dvojexpozice může vyfotit se svým neexistujícím dvojčetem. A co takhle čtyři měsíční kotouče na jedné obloze? Ve Photoshopu to zkušenější uživatel z jednoho nafoceného Měsíce zvládne uměle udělat za pár minut. Ale čtyři Měsíce na jedné obloze na původním vyfoceném políčku záběru? To je výzva ke zdokonalení vlastních schopností a kreativity. Důležité je, nebát se experimentovat.

FOTO: RNDr. Petr Zajíček